Hur gick det till??

Kom på att jag inte berättat så mycket om själva fölningen. Så här kommer en liten sammanfattning:)

Jag och min kära familj hade varit på släktträff i Oxelbacka (Skövde). Och på söndagen åkte vi inom Skara Sommarland. Kom hem ganska sent och efter det så körde jag min syster till Petersburg. Där min pappa väntade på henne. Kom hem vid 23.00 och duschade och kröp ner i sängen. Hann inte mer än somna innan jag vaknade av att min mobil ringde. Privat nummer.... Jag hoppar upp och funderar yrvaket på vem det kan vara. Ser sedan ett sms där det står: "Din häst gälar nu". Ja för det stod gälar;) Men jag förstod att det skulle vara fölar. Nu fattade jag snabbt. Ringde direkt upp Anne (Stallägaren) Och fick till svar: "Det är klart!" Anne hade missat fölningen med sekunder, just precis då hon gick in för att ringa mig. Jag kastade på mig kläder och 00.39 knäppte jag första kortet på henne;) Tähti var så duktig och fattade direkt vad hon skulle göra.

Jag och Anne hjälpte fölis att hitta juvert. Men det var minimalt med hjälp som behövdes. Efter 1 timme hade fölis full balans. Men tyvärr ville ej navelsträngen släppa. Så efter 2 timmar klippte vi av den. Anne och hennes man är båda läkare, Niklas kirurg och Anne gynekolog, barnmorska. Så det var skönt att ha dem där. Så där mitt i natten stod vi 3 vuxna och 2 barn och bara njöt av att titta på dem. Vid 03.00 lade sig Tähti ner och vi lät dem vara för natten.

Det var en sammanfattning av natten. Inga kompikationer har tillstött förutom fölis "snea" knä:/ Får se om det blir en tur till veterinären!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0