Hingst val!

Kan inte ni alla visa där ute hjälpa mig!
Planerar att betäcka Tähti nästa år men kan inte alls bestämma mig. Men jag har vissa "krav".

*Runt 160 i mkh
*Smäcker
*Stor Galopp
*Bra ben

*Mycket vitt

Den sista är bara ett stort plus;) Annars så är det andra ett ska krav;)
Mina val står emellan:
Maranello
Ett minus är att han verkar lämna grövre avkommor. Han har även en hel del bakom sig som är mindre.
Lorentso
Även han har dock litet bakom sig. Men kanske nättheten överväger??

Linkker
Å vad jag gillar denna hingst! Ett plus för ridbarheten! Och vita tecken;)
Pilven Poika
Ja vad ska man säga om denna herre då;) Gammal och beprövad! Och definitivt den som har störst bakom sig.

Eller föreslår ni någon annan herre? Jag är tyvärr ej så haj på finska så jag använder mig av google. Vilket tyvärr kan bli lite spännande översättningar ibland;) Dessutom måste hingsten finnas på semin. Och den enda jag vet till 100% som finns det är Maranello! Vet ni något om de andra så skriv gärna detta!


Kommentarer
josefine-f

Den första var ju lätt snyggast ;)

2010-09-13 @ 20:21:56
URL: http://minfux.blogg.se/
Michelle

3 = Linkker

eller

4 = Pilven Poika

2010-09-13 @ 21:52:46
URL: http://raindrop.webblogg.se/
tina

ska jag utgå från exteriören på dem så tilltalar den första och den sista mig mest, men det är svårt o bedömma oxå eftersom alla är tagna ut olika vinklar, jag tycker nr 3 ser lite kort ut i halsen och lite nättare är de andra tre. jag upplever korta hästar som "ostadiga" men så är jag van vid swift-avkommor som har låånga halsar.

nr 2 (kanske beror på väder o ljus) men jag tycker han har lite mindre utstrålning och wow-känsla.

jag föredrar ju att ha lite häst mellan skänklarna och inte sitta på en "pinne" så jag hade valt den som lämnat lite grövre avkommor, men jag har aldrig suttit på en finnhäst vad jag kommer ihåg och är inte så bekant med rasen heller....:)

2010-09-14 @ 10:28:34
URL: http://kristinaronn.blogg.se/
Emilia

Hingstkatalog finns på www.sukuposti.net

Klicka på Orikuvasto på första sidan, välj sedan suomenhevonen och titta under Ratsusuunta (ridhästar). Där finns dock inte alla avelshingstar, bara de som är anmälda till den listan..

2010-09-14 @ 14:18:48
Emilia

Hittade en bättre sida med samtliga godkända hingstar, om du inte redan har varit inne på den: https://heppa.hippos.fi/heppa/horse/BreedingStallions.html

Välj Ratsu under Suunta och klicka på Hae.



Även om jag inte känner dig alls (hittade de din blogg på Buke) är det roligt att läsa om Tähti då man som finländare har mycket kontakt med rasen :)

2010-09-14 @ 14:32:53


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0