Hon ska slippa ha ont

I onsdags var jag hos Tähti hos veterinären. Fasat för denna dag och hade velat skjuta upp den i all oändlighet. Börjar dagen med huvudvärk och när jag kommer till stallet verkade hon känna på sig något. Ovillig att gå och ville absolut inte in i trailen. Konstigt då hon i princip lastat sig själv innan:(

Vi kom iväg i tid och fick några minuter att samla mig innan vi gick in. Allt gick otroligt snabbt och jag hann nog inte riktigt förstå det just då. Allt släppte när jag hade lämnat av henne och var på väg hem igen. Grät, grät och grät.

Beslutet för mig var enkelt och jag hade det på känn redan innan vi kom fram. Tähti är sämre igen och nu finns även en tydlig svullnad i hovleder/kronrand. Inte bara i det högra benet, utan även i det vänstra. VIlket till 99% beror på att hon försöker avlasta det andra benet. Ännu en gång fick hon diagnosen kronisk kotledsinflammation. Och veterinären avrådde mig från att behandla, då prognosen är mycket dålig. 

Hon blev utdömd på plats med ord som "obrukbar som ridhäst", "mycket dålig prognos", "smärta", "ansöker om avlivning" och lite till i sin journal.

Mitt ansvar som hästägare är att se till att mina djur ska slippa onödigt lidande. Just nu har min vackra fux ont dygnet runt. Fått belastningsskador på andra kotan och har tappad den livsgnista som fanns. Hon undviker att ligga ner och haltar långsamt runt i hagen. Denna sista tid kommer hon få smärtstillande och förhoppningsvis få tillbaka lite av den gnista hon blivit av med.

Papperna är inskickade till försäkringsbolaget och jag hoppas för hennes skull att de kommer med svar så fort det går. I väntan på beslut kommer hon få all kärlek jag kan ge henne och hon kommer få ta en sista galopp med mig på ryggen. Hon ska få känna vinden i sin man och vi ska känna oss som ett. Tähti kommer få avsluta sitt liv och få vila jämte sin dotte Ihme.

Just nu är allt tungt, för jävligt och alla ord om att jag inte har gjort vad jag kunnat gör så fruktansvärt ont! Tähti är kronisk sjuk och har ont. Det är mitt ansvar som ägare att låta henne slippa lida. Detta kommer jag göra, oavsett hur ont det gör i mitt hjärta.

Jag älskar dig Tähti!






Kommentarer
margareta

Voi, voi såå tragiskt , jag är så ledsen , fina Tähti så ung , så vacker..... mitt finnhäst hjärta gör så ont nu. Jag lider så med dej Malin, vet hur jävligt tungt de är , men du gör de enda rätta så hon slipper ha ont.. Styrkekramar / margareta

2013-02-15 @ 14:21:31
Heidi

2013-02-16 @ 07:39:45
URL: http://heromer.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0