Tunga dagar

Har knappt vågat visa mig i stallet sedan Tähti fick sin slutgiltliga diagnos. 2 oberoende veterinärer har sagt sitt och utan att veta vad den andre sagt så fick hon exakt samma diagnos.

Jag ska inte skjuta på det i onödan men nu ligger bollen hos mig. Jag har fått svar från F-bolaget och deras veterinär tycker samma sak som min veterinär. Detta gör mig ännu säkrare på att detta är det enda rätta. Ändå velar jag ännu och gråter varje dag. Hade det bara varit en annan häst med ett lugnare temperament så hade hon troligtvis fått gå i en hage.

Många har även föreslagit att hon ska få gå som avelssto. Men jag är av den kategorin som enbart vill avla renrasigt och inte på skadade hästar. Det finns inga hingstar i svergige av Tähtis ras och då hon har ont bara av att gå i hage, så är det inte ett alternativ.

Och skadan då. Veterinärerna är övertygade om att hon har gått med detta länge och när jag visat dem filmer och diskuterat med andra hästkunniga. Så är vi alla överrens om att orsaken troligtvis sitter i bakknä, rygg, länd eller kors. Och det kan ta flera år och många smärtsamma behandlingar och boxvila innan vi ens kommit halvvägs. Jag tänker inte låta det gå så långt att mitt välbefinnande ska gå före mina djurs.

Tähti ska få det bästa denna sista tid och vi ska bara mysa. Jag hoppas varje gång hon kommer mot mig att hältan ska vara borta, men den är detsamma...

Vill ni hälsa på Tähti en sista gång så hör gärna av er. 



Kommentarer
Emilia

Hej!
Jag ville bara skicka en liten hälsning till dig eftersom jag läst din blogg sedan du skaffade Tähti, jag hittade den via buke när du startade en tråd om att du skulle importera en finnhäst. Eftersom jag själv bor i Finland och har träffat många finnhästar tyckte jag att det var roligt att någon i Sverige också fått upp ögonen för denna mångsidiga hästras.

Du har haft otur med dina, först Ihme och nu Tähti.. Men med den prognos som jag förstått att Tähti fått finns det ju inte mycket att göra tyvärr. En fin häst är hon!

2013-02-26 @ 16:19:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0