Svar på kommentar

Fick häromdagen denna kommentar och tänkte svara på den. Fast jag inte svarar på anonyma kommentarer i vanliga fall. Men gissar att det är fler som undrar hur jag tänker ang Tähti.
 
Hej läst din blogg några gånger och blir helt chockad över hur du tänker ang Täthi.. Ska man inte göra allt för att få henne bra? Om du tänker avliva så kommer inget försäkringsbolag betala ut ersättning eftersom du inte gjort det du kan för att få henne frisk.. Och att behandla en kota är ju väldigt basic och inget som gör att hon aldrig kommer fungera som tex avelssto eller promenad häst vad jag vet så är boxvila en sak de mår dålig av de första veckorna men som vanedjur gör så kommer hon vänja sig vid det och ha en chans att bli bra. Känns tråkigt om du ska tänka på att ta bort en trevlig häst som likväl skulle kunna gå som avelssto och som du säger hon är ung, dvs hon har långt kvar att leva så ge henne tid att bli frisk, dvs MINST 1 år som alla veterinärer rekommenderar...
 

Självklart ska man gör allt för att få ett djur bra. Men djuret ska under vägen dit inte få utstå onödigt lidande.
Speciellt inte när man inte vet om djuret kan bli friskt. Om jag väljer att ta bort henne så har det inget med föräkringsbolaget att göra. Hurvida de väljer att betala ut föräkringspremie eller ej är upp till dem. Och inget som kommer väga mitt beslut åt det ena eller andra hållet.
 
Ang boxvilan så har jag nu testat det i 4 veckor, varvat med liten hage. Hon springer runt i boxen, slutar äta och rasade i vikt. Därav valde jag att låta henne gå i liten hage. Tyvärr har hon under de 2 senaste dagarna sprängt hagen lika många gånger. Vilket gör attjag nu inte har möjlighet att göra någon ny hage pga den frusna marken. Tyvärr var den lilla hagen enda hoppet. Då åt hon bättre och var betydligt lugnare. Även om hon motionerade flitigt även där.
 
Det problem jag har idag är hurvida jag ska hålla T lugn under behandlingstiden. Vilket är totalt omöjligt om jag inte väljer att låta henne gå på lugnande. Något som jag inte ser som ett alternativ. Att behöva ge henne lugnande i flera månader är inget liv.
 
Jag har idag dessutom ingen möjlighet att hålla T som enbart sällskapshäst. Att ha en häst för sällskap som kostar mig 4000:- i månaden är helt enkelt inget alternativ när jag inte har egen gård. Hon vantrivs när hon inte får springa och som promenadhäst kommer hon aldrig funka. Just pga detta valde jag att lägga ut henne på annons då hon inte trivs med att bli riden nån gång i veckan. Hade någon velat låna henne så hade jag med nöje lånat ut henne, men idag vill ingen ha en häst som  eventuellt ska gå i hage i flera år. 

Självklart har jag funderat på att låta henne gå till avel. Men att avla på en häst där man inte 100% kan säga om det är ärfligt eller där hon kommer bli lidande av en ev dräktighet är för mig oacceptabelt. Lägg sedan till att det inte finns en enda hingst i sverige av hennes ras. Hur är det då tänkt att man ska kunna använda henne till avel?

Jag fattar det beslut jag tror kommer vara bäst för Tähti. Och ännu har inget beslut fattat

Jag har pratat med många olika personer och de som känner Tähti har alla hållit med mig i mitt resonemang om hurvida hon inte fixar boxvila/liten hage. Hon vantrivs med sitt liv nu och börjar bli "farlig" för de som hanterar henne. Bakutsparkar och stegringar är vardag nuförtiden och hon sparkade nästan ner min mamma en dag. Och det får bara inte hända. Vi är otroligt försiktiga när hon leds ut och in ur box/hage men ändå kan en olycka ske mycket snabbt!

I första hand så ska Tähti gå först och en död häst lider inte. Och det är ren fakta. Hon är ung, för ung för att få en belastningsskada. Hade hon varit 15 år hade jag accapterat det lättare. Men när de börjar få problem med leder i så unga år då är det inte roligt!

Jag har bestämt mig för att avboka behandlingen nästa vecka och släpper henne idag i större hage. Det får bära eller brista. Sen åker jag till klinik i mitten på januari. Och så får vi se vad som händer i framtiden.


Kommentarer
Anonym

Jag förstår ditt resonemang. Jag märkte bara om hon stod i 2 dagar! Hon klarar helt enkelt inte av att inte då utlopp för sin energi. Även om jag tycker det är jätte tråkigt och jag önskar verkligen att hon hade fått stanna hos mig. Jag håller alla tummar för att min lilla prinsessa ska bli bra igen och att du kan sälja henne till någon som tar bra hand om henne och som älskar henne lika mycket som jag!

2012-12-12 @ 10:09:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0