Tähti är hemma nu

Nu har det hänt mycket från Torsdag tills idag!

Var och tittade när hon skulle gå hopplektion i torsdags kväll. Och hästen gick som en kråka:/ Stressig och vägrade att trava rent i vänster varv utan taktade och "hoppade". Hon såg mycket obekväm ut och tyvärr kunde jag ej stanna kvar till slutet på lektionen. Pratade med A-K som jag har kontakt med och som dessutom ridit T flest gånger av dem på ridskolan (hon är ridlärare). Och hon hade hoppat upp efter lektionen slut och då gick det bättre. Vi diskuterade och bestämde att veterinären skulle kika på henne på fredagen.

Sagt och gjort. Vet gjorde en besiktning och hon är halt 2.0 grad i vänster fram :( Och här började det hända saker. Vi kom överrens om att jag skulle ta hem henne. Dels för vi ej vet hurvida denna skada fanns när hon kom eller om det är en överansträngning. Så det var bara för mig att börja leta stall plats och det fort. Jag beslutade snabbt att flytta både T och Bamse hem till mina föräldrar. De bor 3 mil bort. Men jag har 2 underbara föräldrar som ställer upp med in/utsläpp, fordningar, täckesbyten och mockning. Anledningen till att de fick flytta dit är pga jag ej kunde få loss 2 stallplatser i samma stall så fort och inte heller en plats där Bamse kan stå. Han är ju hingst.
 
Sagt och gjort. Åkte på fredag eftermiddag ut dit och började röja i stallet. Det har inte stått häst där på 6 år så det hade ju hunnits fylla på en del saker;) Micke, jag, pappa och båda pojkarna la 3 timmar ihop och fick stallet utrensat på fredagen. På lördagen var det bara att ta ner sommarhagen för att kunna få upp hage hos mina föräldrar och även hämta strö och kraft. 
 
söndagen hämtade jag först Bamse och på eftermiddagen hämtade jag Tähti och avslutade dagen med att hämta hö. Jag skulle varit ledig och umgåtts med familjen, men det blev inte riktigt som jag planerat! Väl hemma med hästarna longerade jag Tähti igen och hon är mycket riktigt halt på v fram. Något böjprov valde vet att inte göra. Det finns ingen svullnad eller värme och hon är glad så länge hon går i hagen. På vets inrådan få hon vila i 2 veckor för att sedan göra återbesök. I värsta fall är det pålagringar och lösa benbitar och alltså inte behandlingsbart och i bästa fall en överansträngning som släpper med hjälp av vila! Så vad som händer i framtiden vet jag först om 2 veckor.

Bamse och Tähti trivs jättebra. De gnäggar när mamma kom och skulle ge dem kvälls hö:) Och de gnäggar vid utsläpp. Tur att det är 2 snälla hästar!

Här nere kommer lite bilder från hur stallet såg ut innan vi började röja.

Bamses box



Stallgången



Hö förvaring



"Sadelkammaren"



Bamses box



Tähtis box



Stallgången



Nej det är inte så färgglatt och nybyggt. Men vet ni, det duger. Boxarna är stora och luftiga. Det finns 4 boxar, 1 av dem använde vi för att ställa in saker i och 1 använder jag som sadelkammare just nu. Den gamla sadelkammaren har nämligen fått bli hönshus;) Dock finns det inga höns där nu.

Så här ser det ut efter städningen:

Bamses box (John tyckte höet skulle ligga i krubban)



Tähtis box





"Sadelkammaren"






Bamses box



Stallgången





Kvällsmys med blöt Bamse :)



Och så lite bilder från igår och idag i hagarna





Bamse rullar










John gosar med Bamses öra









Lite stor häst tycker John






Till sist väljer jag att lägga in 2 bilder från torsdagens lektion. Hon är halt, och trots detta så hoppar hon och gör sitt bästa i början av lektionen. 60 min in i lektionen börjar hon väja och är omöjlig att trava i vänster varv. Då väljer de att avbryta med henne. Jag kan inte fatta att jag inte "såg" att hon var halt. Det syns ju så jäkla tydligt! Men jag tänkte bara på att hon var pressad då hon är grön i hoppningen. Usch så dåligt jag mår när jag ser dessa filmer. 






Nu är hon hemma och får vila upp sig.


Kommentarer
margareta

Men oj oj vilken otur , hoppas de inte är så allvarligt , tur att du är så duktig på att ordna de för henne , lilla gumman vad hon ska ha otur o måsta flytta så mycket ..Håller tummarna att de blir bra , annars kanske hon kan bli en fölmärr i framtiden ;)

2012-11-06 @ 17:47:27
Anette

Håller med Margareta att hästen ska behöva flyttas runt så mycket.Tycker väldigt synd om Tähti som inte kan få någon ro någonstans. Denna häst behöver lugn, vila och ro och inte behöva vara en vandringspokal, verkar också stressad av situationen. Du Malin hoppas du tänker på hästen bästa. Hon kanske inte är lämpad som dressyrhäst eller hopphäst, vad jag förstod av inlägg innan kan hon även pass som gångart, varför inte plocka fram det istället med roliga skogsridningar som t ex hos islandshästarna. Lycka till med Tähti i framtiden och tänkt framför allt på hästens bästa.

En som hästar själv.

Svar: Hej Anette! Roligt att du hittat hit. Tyvärr är det så att jag ej har rått över de flytter som Tähti har varit inblandad i. Hon har aldrig bytt stall i min ägo utan stått på samma ställe hela tiden. Hon åkte till fodervärden i November 2011. Och det är först då hon flyttat från mig. Meningen var att hon skulle säljas dit, och jag kan då inte påverka hurvida ev köpare/fodervärd byter stall. Sen kom hon hem och det bestämdes att hon skulle till Älmhults ridskola. Och tyvärr blev hon halt. Då fick hon flytta kort därefter. Meningen var åter igen att hon skulle stått kvar där för att de var intresserade av att köpa henne. Tråkigt nog så blev hon som sagt halt och jag valde då att flytta henne och Bamse till mina föräldrar och där kommer de få stå kvar. Vad hon kommer användas till i framtiden är ovisst då det beror på den som köper henne. Så länge T mår bra så är jag glad! Ja hon har både tölt och pass, men det är inget jag tänker lägga tid på att ta fram då det inte är önskvärt för min del. När hon bli frisk så kommer hon få lulla i skogen nån gång i månaden tills hon är såld. Om hon trivs med detta. Annars får hon gå i hage tills någon köper henne. Jag för min del vill träna/tävla dressyr och pga detta så väljer jag att sälja henne.
//Malin
Tellun Tähti

2012-11-09 @ 11:03:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0