Tips vid lastning!

Skrev detta på ett känt forum för att få lite tips. Men antingen så måste vi göra allt rätt eller så har de inga tips;)

Detta är inte min häst men en väns häst!

Hästen är en halvblodsvalack född 2001.
Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över bommen och hamnade på rygg. Inga skador fick han och han släpptes på bete. På hemvägen vågade de inte köra honom med bom så han åkte helt lös i trailen utan mellanvägg, bommar osv. Helt lös alltså.

Han har sedan dess aldrig åkt trailer då ägaren blev rädd för att köra honom. Och peppar, peppar så har det aldrig behövts köra honom!

Nu bestämde sig ägaren för att vara med på en kurs och han måste åka dit i trailer. VI lastade honom i söndags och efter 20 min gick han snällt på. Ingen panik eller stress utan han bestämde sig för att gå in. Han blir blockerad där inne och det hjälper inte med havre, morötter eller annat som muta. Men han står lugnt och stilla. Gör ett hopp mot bommen men ställer sig sedan igen. Börjar bli lite stressad men ägaren bestämmer sig för att nu kör vi. Lastningen är inte problemet i sig utan det är när bilden börjar köra.

Japp, 10 m hann jag köra innan han började leva rövare där inne. Stannar bilen då det kändes som hela trailen skulle välta. Kan tala om att jag aldrig sett ett släp gunga så! Och som det smällde! Går ur bilen och känner panik när han slagit ut rutan på trailen. Troligtvis med huvudet?... Ägaren öppnar dörren och mycket riktigt har han försökt hoppa över igen. Men var bunden så kört att han "bara" kom över med ett framben. På platsen vi stod var det taggtråd på båda sidorna så vi kunde inte lösa ut bommen för att lasta ut fram. VI beslöt oss för att köra 50 m till för att komma till en gård där vi kunde lasta ut.

Han hoppade rundor och när vi stannat så kikade vi in ingen och då stod han rätt. Men 4 ben på "marken". Vi kom överrens att lastar vi ut honom nu så har han vunnit igen. Och vi körde faktiskt vidare. i 10 min fick han åka och sen var vi hemma. Det enda han gjorde var att ställa sig rätt. Men inget försök att hoppa över igen. Givetvis kontrollerade vi att han inte var skadad (så gott man kan).

Hemma lastade vi ur och han gick lugnt och stilla ut. Ingen panik eller stress. Hästen var plaskvåt och svetten rann. Skrapsår i pannan men annars inga skador. Trailen var det värre med Mellanvägg och mattan var flyttat på och fönstret hade han "bankat" ut. Men den höll! 

Dagen efter så sa vi att nu måste vi lasta igen när det gick som det gick. Tog 40 min sedan gick han in. Fortfarande ingen stress eller panik. Och han står som ett lam i trailen. Vill inte backa ut eller hoppa fram. Nöjer oss där och lastar ut iom trailen inte är hel.

Trailen vi kör med är en Star Trailer Diamant. Säkerhetsbommar, extra bred och hög, fronturlastning, mellanvägg i plast. Kort och gott en stor ljus och rymlig trailer. Nu är den inne på reperation så vi kan inte lasta honom igen fören på fredag.

Frågan är nu. Hur går man vidare? Själva lastningen ser vi inte som ett problem, inte heller har han problem att stå i den. Utan problemet är när man börjar köra. Eller tror ni han kommer försöka igen? Nu när han inte lyckades komma ut? Vi valde att köra första gången han lastades just för att han inte har några problem att stå i trailen, utan problemet är rörelsen.

Tips på hur man ska göra? Eller får man helt enkelt inse att han kanske aldrig kommer kunna åka en vanlig i trailer... Hur ska han åka för att göra det så bra som möjligt? Han åkte nu med huvudet bundet vid sidan, inte framför. I grimskaft som var 30-40 cm långt. Han åkte smalt, men det finns lång bom så han kan få åka brett. Men vi tror att ju mer plats han får att härja ju mer kommer han göra det.

Hästen är lugn och trygg och stressar inte upp sig i onödan.

Ni som är nya i tråden, snälla läs HELA innan ni kommenterar. Säger igen att detta är INTE är min häst och jag var bara med som lasthjälp. Alla beslut togs av ägaren som känner hästen bäst.


Kommentarer
Terese

Oj jösses..men ett tips är att maila hästexperten Tobbe Larsson..han är en jäkel på sådant..

// Tessan

2011-07-21 @ 21:57:27
Åza

å mitt tips är att ha två grimskaft =). Ett binder ni som vanligt och det andra drar ni från grimman och bak under bommen för att sen fästa fram i släpet. Så att han inte får utrymme att komma uppåt =). Annars tror jag precis som Terese att det kanske vore ide att prata med Tobbe Larsson. För han är ju trots allt expert =). Lycka till!!!

2011-08-14 @ 08:43:00
URL: http://www.azasliv.blogspot.com
Ida

Har ni prövat att lägga bomull/dyl. I öronen? Många hästar blir skrämda av allt buller i trailern då den är i gång.



Jag har en starline xxxl trailer, för 3 hästar, där hästarna står på snedd. Har haft många hästar i den trailern som försöker klättra över bommarna- men det lyckas inte pga. Väggen är framför.

Skulle kanske vara att pröva ifall hon skulle få tag på en trailer där hästarna står snett och pröva?

2011-08-22 @ 11:50:57
URL: http://Bloggen.fi/snellis
Sandra

Hej! Råkade snubbla in och läste detta inlägg, jag har själv en häst som gått över bommen. Numer är det inga problem, men det har krävt en del svett från mest min sida. Precis som din kompis häst har jag aldrig haft problem med lastningen utan det har varit själva åkandet som skapat oro. Jag kan skriva en hel roman hur jag tycker man ska gå tillväga men tänkte att din kompis gärna får kontakta mig om hon vill ha tips och idéer. Mvh Sandra

2011-09-07 @ 15:39:22
URL: http://www.finpixia.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0